Julkisivuyhdistys – laadukkaan julkisivurakentamisen puolesta

Julkisivuyhdistys on teknisesti laadukkaan ja esteettisesti korkeatasoisen julkisivurakentamisen edistäjä. Riippumaton yhdistys on tarkoitettu kaikille julkisivuista kiinnostuneille henkilöille ja yhteisöille. Se kokoaa yhteen alan teknis-tieteellisiä asiantuntijoita, teollisuus-, urakointi- ja suunnitteluyrityksiä sekä rakennuttajia ja kiinteistönomistajia.

Toiminnassa keskeistä on julkisivualaa koskevan uusimman tiedon levittäminen. Yhdistyksellä on omaa julkaisutoimintaa, jossa käsitellään monipuolisesti julkisivurakentamisessa ja -korjaamisessa käytettäviä materiaaleja, työtapoja ja teknisiä ratkaisuja. Monet yhdistyksen kehitysprojektit ovat tuottaneet uraauurtavaa tietoa ja suomalaisiin oloihin soveltuvia ohjeita. Tuoreimpia esimerkkejä ovat by 64 Tuulettuvat julkisivut ja by 70 Julkisivujen ja parvekkeiden talvikorjaus.

Yhdistys seuraa julkisivualan kehitystä sekä rakentamisen ja korjaamisen volyymia julkaisemalla säännöllisesti Julkisivujen markkinat -tutkimuksen. Yhdistys osallistuu aktiivisesti myös julkisivuista käytävään keskusteluun ja luo yhteyksiä alan kansainvälisiin toimijoihin. Julkisivuyhdistys tunnetaan hyvän julkisivurakentamisen palkitsijana. Se on perustanut kolme tunnustuspalkintoa, joista vanhin, Julkisivuteko-palkinto, on jaettu vuodesta 1997 lähtien.

Muut palkinnot ovat Vuoden julkisivu -palkinto, joka jaetaan onnistuneille taloyhtiön korjausprojekteille, ja kerrostalon korjauksen ideakilpailu opiskelijoille. Se on suunnattu Tampereen teknillisen yliopiston, Aalto-yliopiston ja Oulun yliopiston arkkitehtikouluille.

Julkisivuyhdistyksellä on yli sata jäsentä. Niille yhdistys tarjoaa lukuisia jäsenetuja, muun muassa uusinta tietoa ja verkottumismahdollisuuksia niin ammatillisesti kuin vapaa-ajallakin.

Miksi jäseneksi?

Tero Virrantuomi, tuotepäällikkö, Paroc Oy Ab:

Milloin ja miksi liityit Julkisivuyhdistykseen (JSY)?

“Olen tuore jäsen Julkisivuyhdistyksen hallituksessa ja edustan materiaaliteollisuutta. Paroc on aina ollut vahvasti mukana yhdistyksen toiminnassa ja katsomme yhdistyksen toiminnan olevan merkittävää ja tärkeää turvallisten ja toimivien julkisivujen aikaansaamiseksi mm. erilaisten tutkimushankkeiden avulla.”

Mitä hyötyä sinulle on ollut JSY:n jäsenyydestä?

“Tuoreena jäsenenä odotukset ovat korkealla, koska JSY on tunnettu ja arvostettu alan toimija ja kehittäjä, jonka piirissä kohtaavat monipuolisesti rakentamisen eri osapuolet.”

Mitä odotan tulevalta toiminnalta?

“Odotan yhdistyksen edelleen jatkavan monipuolista kehitys- ja tutkimustyötä yhteistyössä eri ammattilaisten kesken ja siten omalta osaltaan kehittävän alan vaatimuksia ja ohjeistuksia.”

Aikaisemmin julkaistuja Miksi jäseneksi?

Anton Panschin, toimitusjohtaja, Saumalaakso Oy

Maritta Koivisto, arkkitehti, SAFA Betoni-lehden päätoimittaja, Betoniteollisuus ry