Julkisivuyhdistys – laadukkaan julkisivurakentamisen puolesta

Julkisivuyhdistys on teknisesti laadukkaan ja esteettisesti korkeatasoisen julkisivurakentamisen edistäjä. Riippumaton yhdistys on tarkoitettu kaikille julkisivuista kiinnostuneille henkilöille ja yhteisöille. Se kokoaa yhteen alan teknis-tieteellisiä asiantuntijoita, teollisuus-, urakointi- ja suunnitteluyrityksiä sekä rakennuttajia ja kiinteistönomistajia.

Toiminnassa keskeistä on julkisivualaa koskevan uusimman tiedon levittäminen. Yhdistyksellä on omaa julkaisutoimintaa, jossa käsitellään monipuolisesti julkisivurakentamisessa ja -korjaamisessa käytettäviä materiaaleja, työtapoja ja teknisiä ratkaisuja. Monet yhdistyksen kehitysprojektit ovat tuottaneet uraauurtavaa tietoa ja suomalaisiin oloihin soveltuvia ohjeita. Tuoreimpia esimerkkejä ovat by 64 Tuulettuvat julkisivut ja by 70 Julkisivujen ja parvekkeiden talvikorjaus.

Yhdistys seuraa julkisivualan kehitystä sekä rakentamisen ja korjaamisen volyymia julkaisemalla säännöllisesti Julkisivujen markkinat -tutkimuksen. Yhdistys osallistuu aktiivisesti myös julkisivuista käytävään keskusteluun ja luo yhteyksiä alan kansainvälisiin toimijoihin.

Julkisivuyhdistys tunnetaan hyvän julkisivurakentamisen palkitsijana. Se on perustanut kolme tunnustuspalkintoa, joista vanhin, Julkisivuteko-palkinto, on jaettu vuodesta 1997 lähtien.

Muut palkinnot ovat Vuoden julkisivu -palkinto, joka jaetaan onnistuneille taloyhtiön korjausprojekteille, ja kerrostalon korjauksen ideakilpailu opiskelijoille. Se on suunnattu Tampereen teknillisen yliopiston, Aalto-yliopiston ja Oulun yliopiston arkkitehtikouluille.

Julkisivuyhdistyksellä on yli sata jäsentä. Niille yhdistys tarjoaa lukuisia jäsenetuja, muun muassa uusinta tietoa ja verkottumismahdollisuuksia niin ammatillisesti kuin vapaa-ajallakin.

Miksi jäseneksi?

Timo Rautanen

Timo Rautanen, aluepäällikkö, Saint-Gobain Finland Weber Oy:

Julkisivuyhdistyksellä näköalapaikka julkisivuratkaisujen kehittämisessä

Milloin ja miksi liityit Julkisivuyhdistykseen (JSY)?

Saint-Gobain Finland Oy Weber on yksi Julkisivuyhdistyksen perustajajäsenistä. Perustavassa kokouksessa mukana olleen Markku Pyysalon siirryttyä yrityksen sisällä muihin tehtäviin ”perin” vuonna 2006 Markun paikan yhdistyksen hallituksessa. Koen tärkeänä olla mukana julkisivusektorin näköalapaikalla kehittämässä kauniita ja kestäviä julkisivuratkaisuja Suomen vaativiin ilmasto-olosuhteisiin!

Mitä hyötyä sinulle on ollut JSY:n jäsenyydestä?

Saan viimeisintä tietoa alan kehityksestä ja saan olla myös itse mukana kehittämässä uusia toimivia julkisivuratkaisuja sekä valvomaan alan yhteisiä etuja. Ylläpidän laajoja kontakteja muihin alan toimijoihin.

Mitä odotan tulevalta toiminnalta?

Toivon yhdistyksen toiminnan pysyvän vähintään yhtä aktiivisena kuin nykyisin. Päätoimisen toiminnanjohtajan puuttuminen hidastaa toki osaltaan yhdistyksen toiminnan laajentamista. Vielä kun saataisiin tiili- ja puujulkisivu-sektorit laajemmin yhdistyksen toimintaan mukaan alkaisi ”paketti olla kasassa”.

Aikaisemmin julkaistuja Miksi jäseneksi?

Tero Virrantuomi, tuotepäällikkö, Paroc Oy Ab

Anton Panschin, toimitusjohtaja, Saumalaakso Oy

Maritta Koivisto, arkkitehti, SAFA Betoni-lehden päätoimittaja, Betoniteollisuus ry