Julkisivuyhdistys – laadukkaan julkisivurakentamisen puolesta

Julkisivuyhdistys on teknisesti laadukkaan ja esteettisesti korkeatasoisen julkisivurakentamisen edistäjä. Riippumaton yhdistys on tarkoitettu kaikille julkisivuista kiinnostuneille henkilöille ja yhteisöille. Se kokoaa yhteen alan teknis-tieteellisiä asiantuntijoita, teollisuus-, urakointi- ja suunnitteluyrityksiä sekä rakennuttajia ja kiinteistönomistajia.

Toiminnassa keskeistä on julkisivualaa koskevan uusimman tiedon levittäminen. Yhdistyksellä on omaa julkaisutoimintaa, jossa käsitellään monipuolisesti julkisivurakentamisessa ja -korjaamisessa käytettäviä materiaaleja, työtapoja ja teknisiä ratkaisuja. Monet yhdistyksen kehitysprojektit ovat tuottaneet uraauurtavaa tietoa ja suomalaisiin oloihin soveltuvia ohjeita. Tuoreimpia esimerkkejä ovat by 64 Tuulettuvat julkisivut ja by 70 Julkisivujen ja parvekkeiden talvikorjaus.

Yhdistys seuraa julkisivualan kehitystä sekä rakentamisen ja korjaamisen volyymia julkaisemalla säännöllisesti Julkisivujen markkinat -tutkimuksen. Yhdistys osallistuu aktiivisesti myös julkisivuista käytävään keskusteluun ja luo yhteyksiä alan kansainvälisiin toimijoihin.

Julkisivuyhdistys tunnetaan hyvän julkisivurakentamisen palkitsijana. Se on perustanut kolme tunnustuspalkintoa, joista vanhin, Julkisivuteko-palkinto, on jaettu vuodesta 1997 lähtien.

Muut palkinnot ovat Vuoden julkisivu -palkinto, joka jaetaan onnistuneille taloyhtiön korjausprojekteille, ja kerrostalon korjauksen ideakilpailu opiskelijoille. Se on suunnattu Tampereen teknillisen yliopiston, Aalto-yliopiston ja Oulun yliopiston arkkitehtikouluille.

Julkisivuyhdistyksellä on yli sata jäsentä. Niille yhdistys tarjoaa lukuisia jäsenetuja, muun muassa uusinta tietoa ja verkottumismahdollisuuksia niin ammatillisesti kuin vapaa-ajallakin.

Julkisivuyhdistyksen puheenjohtajavaihdos

Suunnittelutoimialan ulkovaipparakenteiden teknologiavastaava Stina Hyyrynen  A-Insinöörit Suunnittelu Oy:stä esittäytyy. Hän aloittaa  Julkisivuyhdistyksen hallituksen uutena puheenjohtajana vuonna 2022. Lue Stinan esittely tästä.

Väistyvän puheenjohtajan, tutkijatohtori Toni Pakkala Tampereen yliopiston
Rakenteiden korjaamisen ja elinkaaritekniikan tutkimusryhmästä ja Renovatek Oy:n erityisasiantuntija, lausuu kiitoksensa. Lue tästä.

Aikaisemmin julkaistuja Miksi jäseneksi?

Timo Rautanen, aluepäällikkö, Saint-Gobain Finland Weber Oy

Tero Virrantuomi, tuotepäällikkö, Paroc Oy Ab

Anton Panschin, toimitusjohtaja, Saumalaakso Oy

Maritta Koivisto, arkkitehti, SAFA Betoni-lehden päätoimittaja, Betoniteollisuus ry