15.2.2019

Vähimmäistason rakentamista

Rakentamisen laatu on usein eri medioissa keskustelun aiheena ja valitettavasti useimmin negatiivisten esimerkkien kautta. Näissä keskusteluissa unohtuu monesti yksi oleellinen asia, minkä johdosta rakentaminen saattaa ajautua tulokseen, joka ei ole rakennuksen loppukäyttäjää tyydyttävä. Suomessa lainsäädäntö asettaa rakentamiseen vähimmäistason ja usein rakentamisessa pyritään vain tähän vähimmäistasoon joko tietoisesti tai tiedostamatta.

29.1.2019

Arkkitehtiopiskelijakilpailu on ratkennut – Miten lähiötalon julkisivu voi uudistua?

Arkkitehtiopiskelijoille suunnattu kerrostalon korjauksen ideakilpailu 2018 (22.10-31.12.2018) on ratkennut. Suunnittelukohteena oli asuinkerrostalo Asunto Oy Vuorenraitti Espoon Soukan lähiössä. Palkintojen saajat julkistettiin 29.1.2019 Korjausrakentaminen 2019 -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.

23.1.2019

Julkisivuyhdistys kommentoi eristerappausjärjestelmien ongelmiin liittyvää keskustelua

Eristerappausjärjestelmien ongelmia on nostettu näyttävästi esiin viime päivinä. Asia on ajankohtainen, sillä ensimmäiset betonielementtijulkisivujen korjaamisessa käytetyt eristerappausratkaisut alkavat lähestyä 30 vuotta. Ohutrappaus-eristejärjestelmien arvioitu käyttöikä on noin 25 vuotta ja paksurappaus-eristejärjestelmien noin 30 vuotta rannikko-olosuhteissa.

21.1.2019

Miten lähiötalo uudistuu – arkkitehtiopiskelijat ideoivat