Julkisivualan yhteistyölle oli tilaus

Julkisivualalle oli suunniteltu yhteistä foorumia jo jonkin aikaa, kun Martti Karimies Rautaruukki Oy:stä ja Petri Ahonen Fenestra Oy:stä käärivät hihat vuonna 1994. Mukaan kutsuttiin tuore rakennustekniikan lisensiaatti Matti Pentti Tampereen teknillisestä korkeakoulusta.

– Ajatuksena oli perustaa saksalaisen mallin mukainen, tuulettuviin julkisivuihin erikoistunut yhdistys. Aika pian rajauksesta luovuttiin, jotta yhdistykseen saataisiin koottua kattavasti alan toimijoita. Uusi konsepti saikin laajan kannatuksen, Ahonen kertoo.

Yhdistys on alusta lähtien koonnut riveihinsä julkisivualan teknis-tieteellisiä asiantuntijoita sekä arkkitehtejä, insinöörejä, rakennuttajia, urakoitsijoita ja materiaalitoimittajia.

Julkisivuyhdistyksen perustava kokous pidettiin 17. tammikuuta 1995. Puheenjohtajaksi valittiin Matti Pentti, varapuheenjohtajaksi Petri Ahonen ja sihteeriksi Martti Karimies. Ensimmäiseen hallitukseen valittiin lisäksi Juha Ryyppö (Isover Oy), Aimo Heimala (Finnmap Consulting Oy) ja Eero Jukkola (Arkkitehtitoimisto Erat Oy).

Lähiöiden korjaustarpeet vauhdittivat

Ahonen muistaa, että julkisivualan yhteistyölle oli 90-luvun alussa erityinen tilaus. Suomi oli syvässä lamassa, ja näkymät olivat erityisen synkät rakennusalalla. Samaan aikaan lähiöt alkoivat tulla peruskorjausikään.

– Lamalla saattoi olla hyvinkin merkittävä rooli yhdistyksen perustamisessa. Vakava tilanne ohjasi katsomaan laajemmin ja etsimään selviytymisen keinoja muun muassa yhteistyöstä.

– Samalla havahduttiin korjaustarpeisiin. Betonin ikääntymisestä oli niukalti tietoa, samoin kuin korjausrakentamisesta ja alan liiketoiminnasta. Tutkitulle tiedolle ja kehitystyölle oli siten kova kysyntä, Ahonen kertoo.

– Yhdistyksen toiminta aloitettiin perusasioista. Ensiksi selvitettiin, mitä julkisivualalla oli tutkittu ja mitä tietoa meiltä puuttuu. Nopeasti tehtiin ensimmäinen julkaisu, joka oli opas korjausrakentamiseen.

Kilpailuetua jäsenyydestä

Ahosen mukaan yhdistys on vuosien mittaan tuottanut julkisivualalle runsaasti hyödyllistä, uraa uurtavaakin tietoa.

– Yksi parhaimmista on tuulettuvien julkisivujen tutkimus. Se on kattava paketti aiheesta uudis- ja korjausrakentamiseen, ja sisältää paljon tietoa myös parvekkeista.

Yhdistys on kasvattanut jäsenmääräänsä vuosien mittaan vakaasti. Ahonen näkee jäsenyydestä useita hyötyjä.

– Ajankohtaisiin tutkimustarpeisiin vastaaminen on edelleen tärkeää. Aktiiviset toimijat, jotka osallistuvat tutkimus- ja kehityshankkeisiin, saavat etulyöntiaseman kilpailijoihin nähden. Yhdistys oikea paikka yrityksille, jotka kehittävät omaa liiketoimintaansa ja rakentamisen laatua Suomessa.

Julkisivualan yhteistyön tarve ei ole vähentynyt, päinvastoin.

– Uusin trendi on, että myös vaippaan ja julkisivumateriaaleihin liitetään tekniikkaa ja älyä ja julkisivujen estetiikkaan suunnataan yhä enemmän huomiota. Yhteistyötä tarvitaan lisäksi ilmastonmuutokseen sopeutumisessa sekä rakentamisen kuivaketjun toteuttamisessa, Ahonen luettelee.

Toimintakertomukset

Voit ladata yhdistyksen aiempien vuosien toimintakertomukset pdf-muodossa alla olevista linkeistä.

1996
1995